Diagnoza i terapia logopedyczna:
- diagnoza dzieci i młodzieży
- diagnoza i terapia dzieci z trudnościami szkolnymi, dyslektycznymi, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, zaaparatowanymi aparatami słuchowymi i implantami BAHA
- diagnoza i terapia dyslalii obwodowej i zaburzeń artykulacji
- diagnoza neurologopedyczna
- diagnoza osób z rozszczep, wargi i podniebienia
- diagnoza i terapia Metodą Warnkego
- eletrostymulacja
Diagnoza i terapia pedagogiczna:
- diagnoza i terapia dzieci z trudnościami i niepowodzeniami edukacyjnymi, niepełnosprawnościami, chorobami przewlekłymi, trudnościami z koncentracją uwagi, zaburzeniami zachowania, specyficznymi trudnościami w uczeniu się (tj. dysleksja, dysortografia, dyskalkulia)
- diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz słabowidzących
- diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu
- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla dzieci
W Centrum Medycznym Navigare oferujemy pacjentom diagnozę i terapię przy zastosowaniu Metody Warnkego. Jest to metoda w całości opracowana dla potrzeb osób ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, skupiająca się na przyczynach trudności, a nie na objawach.
Dla kogo jest Metoda Warnkego?
Metoda jest skierowana m.in.do:
dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu
z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
z dysleksją
z zaburzeniami koncentracji uwagi
z zaburzeniami koordynacji wzrokowo- ruchowej
dorosłych z zaburzeniami słuchu obwodowego
z procesami demencyjnymi
po przebytym udarze
Diagnoza Metodą Warnkego
pozwala na ocenę 14 funkcji, wpływających na rozwój mowy, nauki czytania i pisania
obejmuje zadania z obszaru motorycznego, słuchowego i wzrokowego, wykonywane naprzemiennie
8 zadań wykonuje się przy pomocy urządzenia Brain Boy Universal, zaś pozostałe przy pomocy innych narzędzi diagnostycznych
uzyskane wyniki odnosi się do norm wiekowych i na tej podstawie tworzy się indywidualny plan terapii
trwa ok. 45-60 minut
Diagnoza obejmuje 14 kroków diagnostycznych:
próg kolejności wzrokowej – określający umiejętność porządkowania dwóch szybko następujących po sobie bodźców wzrokowych, mierzony za pomocą błysków światła
próg kolejności słuchowej– określający rozdzielczość czasową bodźców słuchowych (mierzy się przy pomocy bodźców dźwiękowych)
słyszenie kierunkowe – umiejętność lokalizacji źródła dźwięku
różnicowanie tonów – umiejętność szybkiego spostrzegania różnic wysokości szybko następujących po sobie dźwięków
synchroniczne wystukiwanie rytmu – umiejętność wskazująca na efektywną koordynację półkul mózgowych (zaburzona np. u osób z dysleksją, zaburzeniami przetwarzania słuchowego)
czas reakcji z wyborem – umiejętność szybkiej i trafnej reakcji motorycznej (zaburzona u osób z dysleksją)
rozpoznawanie wzorca częstotliwości czasu – segmentowanie ciągłego potoku mowy przy rozpoznawaniu języka mówionego na poziomie niejęzykowym
koordynacja oko- ręka
czytanie pseudotekstów– rozpoznawanie strategii czytania i stopnia zautomatyzowania podstawowej konwersji grafemów na fonemy (zaburzona np. u osób z problemami z prawidłowym pisaniem)
zdolność do krótkotrwałego zapamiętywania sylab – istotna w procesie czytania ze zrozumieniem
selektywność percepcji– niezbędna dla prawidłowego rozróżniania głosek o podobnych brzmieniach
spostrzeganie dynamiczne – umiejętność istotna dla łatwości i szybkości czytania
współpraca obuoczna – badana testem widzenia stereoskopowego; istotna do niezakłóconego szybkiego czytania
literowanie wzrokowe – konieczne do opanowania prawidłowej pisowni
Terapia Metodą Warnkego składa się z 2 etapów:
praca nad nieprawidłowościami w zakresie funkcji podstawowych
utrwalenie celów osiągniętych w pierwszym etapie
Terapia zakłada systematyczność i powtarzalność realizowanych treningów słuchowych, wzrokowych i motorycznych. Prawidłowo wykonany trening metodą Warnkego składa się z oddziaływań w trzech obszarach (wzrok, słuch i motoryka), skupiających się wokół zaburzeń przetwarzania słuchowego. Podczas pracy terapeutycznej koncentrujemy się na procesie automatyzacji. Trening funkcji podstawowych (opisanych w 14 krokach diagnostycznych) zawsze odbywa się na początku spotkania terapeutycznego i obejmuje ćwiczenia funkcji podstawowych na urządzeniu Brain-Boy Universal.